Mąka od Prady czy jajka od Versace?

Pytanie o etyczną stronę projektowania opakowań stawia Paddy Mergui, artysta i designer. Na wystawie Wheat is Wheat is Wheat w Museum of Craft and Design w San Francisco można zobaczyć produkty codziennego użytku w opakowaniach znanych marek takich jak Chanel, Nike czy Apple. 

Ludziom dizajn kojarzy się z czymś luksusowym i przyjemnym, co podnosi ich samoocenę. W tym kontekście mogą łatwo ulec estetycznej manipulacji. Paddy Mergui chce zwrócić uwagę na odpowiedzialność, która spoczywa w rękach projektantów: mówi o zanikających granicach etycznych w społeczeństwie konsumpcyjnym i podkreśla wyzwania, przed którymi stają projektanci w swojej codziennej pracy. Osiąganie celów biznesowych i jednoczesne pozostawanie w zgodzie ze swoim kompasem moralnym może okazywać się coraz trudniejsze.

Autor po wystawie czuje się nieco zdezorientowany – ludziom naprawdę spodobały się prezentowane przedmioty, co pokazuje większy niż można przypuszczać wpływ opakowania na chęć kupienia produktu. Kto wie, być może znane marki już niedługo zdecydują się na sygnowanie najprostszych produktów spożywczych swoim znakiem. Bo kto nie chciałby mieć w lodówce mleka od Apple czy jogurtu od Tiffany?